Articles & Book Chapters 

“L’internationalisme du Fluid piano”, Proceedings of the International Symposium, “Métissages : chercher, penser, créer, façonner & dire la culture”, Université des Antilles, June 4, 5, & 6, 2018, under publication.

“The Piano: Art Instrument, Efficient Machine”, in Keys to the Piano (collective book: Z. Kreidy edition), under publication. 

“Le piano: Instrument d'art, machine performante”, in Keys to the Piano (collective book: Z. Kreidy edition), under publication. 

“Stuart & Sons pianos. A conversation with Wayne Stuart”, co-author: Wayne Stuart, in Keys to the piano (collective book), under publication.  

“La facture de pianos en Russie jusqu’à la Seconde Guerre mondiale”, coauthors: Nino Barkalaya, Ivanka Stoïanova, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

“Composer pour le piano aujourd’hui”, coauthor: Tristan Murail, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

“The search for innovation in piano manufacturing”, coauthor: David Klavins, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

“Le piano réinventé”, coauthor: Stephen Paulello, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

“Les pianos modernes face à l’histoire”, coauthor: Udo Schmidt-Steingraeber, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

“Mon regard sur la facture moderne de pianos”, coauthor: Dominique Merlet, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

“The Fluid Piano: the application of the technical, cultural, creative and political principle of Fluid Tuning to the Fixed Tuning context of the Western Piano”, coauthor: Geoffrey Smith, in Keys to the piano (collective book), under publication. 

The Fluid Piano Prototype (2009) Facing Piano History“, International Online Conference: Integral Music Theory 2017, p. 90-98.

“Le regard de Takemitsu sur Debussy”, in Le théâtre contemporain en Asie, Françoise Quillet (ed.), Besançon, Annales Littéraires de Franche-Comté, 2016, p. 101-112. 

“Les avatars du piano. Pourquoi j'ai écrit cet ouvrage ?”, Paris, L’Éducation musicale, Newsletter n° 94, July 2015. 

“L'essor du piano à Paris entre 1800 et 1865”, in Cécité et Musique. À Paris, à l'époque de Claude Montal, L'Atelier Euterpe, Paris, 2015, p. 91-101. 

“Le piano, emblème de sa civilization”, Brunnen, Revue Musicale Suisse, March 2014, p. 20.  

“Thoughts on progress in art in piano manufacturing history” (translated to Russian by Nino Barkalaya), Pianoforum, n° 3-4 (15-16) 2013, p. 78-83. 

“Situation du piano français dans les années 1870 : esthétique, enjeu, concurrence”, Proceedings of the Symposium Piano français des années 1870, Observatoire Musical Français of Paris-Sorbonne University, Série « Conférences et Séminaires » n° 51, Paris, 2014, p. 9-15. 

La nature dans la musique de Tôru Takemitsu”, Proceedings of the Symposium Music and ecologies of sound, Paris 8 University, May 27-29 & 30, 2013. 

“La polysémie dans la pensée de Tôru Takemitsu”, in Arts du spectacle. Identités métisses, Françoise Quillet (ed.), Paris, L’Harmattan, collection « Univers Théâtral », Paris, 2011, p. 139-148.  

“Une autre histoire du piano”, in Pianographies, Andréa Cohen (ed.), Paris, Observatoire Musical Français of Paris-Sorbonne University, série « Conférences et Séminaires » n° 44, 2010, p. 37-44. 

“La forme libre de la première Ballade de Chopin”, L’Éducation musicale, 567, September-October 2010, p. 32-37. 

“La spatialité du son dans Garden Rain de Takemitsu”, L’Éducation musicale, 562, September 2009, p‏. 8-12.  

L’image chez Takemitsu”, Escritura y imagen, 6, Madrid, Universidad Complutense: Servicio de Publicaciones, 2010, p. 229-240. 

“L'identité de Tôru Takemitsu”, Web publication, proceedings of the Doctoral Students' Days, Paris 8 University, 2008.